Villkor

Det är Godsinlösen Nordic AB ("GIAB") org.nr 556791-2356 som driver webbplatsen Returhuset.se och det kommersiella märket Returhuset.

Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Godsinlösen Nordic AB finner ni på Returhuset.se under "kontakta oss"

 

We Reuse

De produkter som är märkta med symbolen ”WE REUSE” är cirkulära produkter. Detta är produkter som vi får in genom våra partners, exempelvis försäkringsbolag, returer från e-handlare, transportskador från logistikbolag, kvarglömt gods på logistikterminaler eller stöldgods från polisen. Många av dessa produkter är helt nya men kan ha skador på eller sakna originalkartong. 

Produktmanualer finns att tillgå på de produkter där manual medföljer. Skulle manual mot förmodan saknas och vi inte kan bistå med en digital anges detta tydligt i produkttexten. 

För att minimera svinn så tar vi på Returhuset in, kvalitetssäkrar och säljer dessa under märkningen ”WE REUSE”. Är produkten skadad så reparerar eller rekonditioneras denna innan försäljning.

Läs mer om vår märkning "We Reuse" här.

 

Allmänt

Nedan villkor gäller när du genomför ett köp på Returhuset.se.

För att göra ett köp på Returhuset.se måste du som kund ha fyllt 18 år. Vi accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år.

När du gör ett köp på Returhuset.se ingås ett avtal mellan dig som kund och Returhuset. Vi förbehåller oss rätten att i enskilda fall neka eller ändra en kunds beställning exempelvis om kund uppgivit fel personuppgifter.

  

 

Beställning

När du gör ett köp på Returhuset.se accepterar du de allmänna villkoren. Genom att acceptera våra villkor godkänner du att du tagit del av informationen om personuppgifter samt samtycker till användning av personuppgifter och cookies enligt vår integritetspolicy. Vid genomförd beställning får du en orderbekräftelse skickad till den e-post som angavs vid beställning.

 

Betalning

Tillsammans med Klarna Bank AB erbjuder vi nedan betalningsalternativ där betalningen görs direkt via Klarna.

Väljer du att betala mot faktura skickas fakturan ut via e-post när din beställning skickats från oss. Har du inte mottagit någon faktura, vänligen titta i din skräppost då den ibland kan misstas för spam annars kontakta vår kundtjänst forsaljning@returhuset.se

 

Faktura 

Privatpersoner erbjuds 14 dagars betalningstid. Fakturan skickas ut till den mejl som uppgavs vid beställning den dag vi skickar din order från vårt lager. Du har därefter 14 dagar på dig att betala din faktura. Villkoren för betala inom 14 dagar hittar du här

För att kunna betala mot faktura behöver beställningen skickas till din folkbokförda adress och du behöver uppge fullständiga personuppgifter. 

Vid försenad betalning tillkommer en förseningsavgift på 60kr. Skulle betalningen utebli går ärendet vidare till Klarnas inkassobolag Segoria i lagstadgade inkassoavgifter tillkommer.

 

Direktbetalning

Automatisk dragning från ditt bankonto. Ditt konto debiteras ca 2 dagar efter att du genomfört ett köp eller att beställningen har skickats från oss. Mer information om betala direkt hittar du här

 

Kortbetalning

Vi använder oss av säkerhetslösningen 3D-secure vid kortbetalning vilket innebär att du vid kortbetalning behöver godkänna med bank-ID för att kunna slutföra din beställning. Våra kortbetalningar hanteras av Klarna. Du kan betala med Visa, MasterCard och American Express. Inga kortuppgifter lagras hos oss.

Beloppet reserveras på ditt kort när du genomför din beställning men pengarna dras först från ditt kort när din beställning skickas från vårt lager. 

 

Delbetalning/Klarna konto

Genom Klarna Konto kan du välja att delbetala fin faktura. Delbetalningskontot tillåter dig att betala för enstaka inköp över flera månader. Den typen av betalningsmetod inkluderar ränta och en administrativ avgift.

 

Leverans och transport

Returhuset.se levererar enbart inom Sverige. Vi levererar inte till öar som saknar broförbindelse (med undantag för Gotland).

Vi använder oss av DHL eller Postnord för majoriteten av våra leveranser och har 2-5 arbetsdagars leveranstid. Skulle en leveransförsening inträffa blir du kontaktat kring detta.

När din beställning skickats från vårt lager skickas ett mejl ut till den angivna e-postadressen med en spårningslänk där du kan följa din beställning hela vägen.

Skulle en försening av leverans uppstå utanför den avtalade tiden på 2-5 arbetsdagar kommer vi utan dröjsmål, om möjligt, informera dig om anledningen till förseningen samt upplysa dig om en ny beräknad leveranstid. Kund har i dessa fall rätt att häva köpet utan några kostnader. 

Vi debiterar en avgift på 200 kr för ej hämtade och/eller ej mottagna paket för att täcka emballage och hanteringskostnader.

Vid byte av fraktmetod tar vi utöver fraktkostnad en administrationsavgift på 49kr.

 

Hämta i butik 

Väljer du avhämtning i butik hämtar du själv upp din beställning i vår butik i Staffanstorp. Så snart din beställning är redo att hämtas blir du aviserad per mejl. Vid uthämtning av paketet krävs det att du som beställare kan uppvisa giltig ID-handling. Kan beställaren själv inte hämta ut paketet och istället skickar ett sändebud måste sändebudet uppvisa sin egen samt beställarens ID-handling för att kunna hämta ut paketet. Paketet hämtas inom 14 dagar, efter 14 dagar går beställningen automatiskt tillbaka i "retur" till oss. Vid ej avhämtat paket debiterar vi en avgift på 200 kr för att täcka emballage och hanteringskostnader. Vid byte av fraktmetod tar vi utöver fraktkostnad en administrationsavgift på 49kr.
OBS! Tunga / Skrymmande objekt där du behöver bärhjälp från oss eller låna truck för utleverans till bilen kan endast hämtas på vardagar mellan kl 11-16.

 

Postombud

Mindre paket skickas till DHL service point och du blir aviserad via sms när ditt paket finns att hämta. Vid uthämtning av paketet krävs det att du som beställare kan uppvisa giltig ID-handling. Kan beställaren själv inte hämta ut paketet och istället skickar ett sändebud måste sändebudet uppvisa sin egen samt beställarens ID-handling för att kunna hämta ut paketet. Paketet hämtas ut inom 14 dagar, efter 14 dagar går beställningen automatiskt tillbaka i retur till oss. Vi debiterar en avgift på 200 kr för ej hämtade och/eller ej mottagna paket för att täcka emballage och hanteringskostnader.

 

Hemleverans

Vid hemleverans skickas en sms avisering ut dagarna innan leverans. DHL levererar endast under dagtid och levererar så när de kommer din dörr eller port.

Skulle du ej vara tillgänglig under överenskommen tid går paketet automatiskt i retur till oss. Vi debiterar en avgift på 200 kr för ej hämtade och/eller ej mottagna paket

Skulle du upptäcka skador på emballaget eller på produkten vid mottagandet ska detta direkt anmälas till chauffören som dokumenterar ned det. När du fått anmält ditt söndriga paket kontakta oss så hjälper vi dig på bästa sätt! (Detta gäller självklart även om du missade att anmäla transportskadan till chauffören) 

 

Fraktkostnader

-20 kg - 79kr. Beställningen skickas till DHL service point ombud

20+ kg - 499kr. Beställningen levereras hem till din dörr/port. 

 

Frakt skador

Skulle du vid mottagandet av din beställning upptäcka skador på emballaget eller produkten ska detta informeras till chauffören vid utlämning. Kontakta sedan oss på forsaljning@returhuset.se för att få hjälp med ditt ärende. Om möjlighet finnes, dokumentera gärna upp skadorna med bilder och skicka med i ditt mejl till oss för snabbare hantering av ditt ärende.

  

Ångerrätt

Har du gjort ett köp på Returhuset.se har du via Lag om distansavtal alltid 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp genom att meddela detta till oss inom 14 dagar från det att du/ditt ombud mottagit beställningen. Ångrar du ditt köp, vänligen kontakta forsaljning@returhuset.se

 

Ångerrätten gäller ej för följande varor:

  • Varor med bruten försegling som inte kan återlämnas pga hygien- eller hälsoskäl. Exempelvis underkläder, badkläder, in-ear hörlurar och kosmetika och hygieniska produkter så som smink och hårvård, hårtorkar, tandborstar, rakapparater, eltandborstar, vågar, värmedynor, fotbad och liknande produkter)
  • Förbrukningsvaror så som öppnade batterier och livsmedel
  • Digitalt innehåll så som datorprogram där försegling/plombering brutits. Även teknisk plombering så som serienummer.
  • Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt sätt exempelvis presentkort, spel, datorprogram där åtkomsten sker genom nedladdning från eller direktuppspelning.

 

Om du som kund ångrat ett köp som gjort på Returhuset.se behöver du inom 14 dagar från mottagen beställning registrera din retur via vårt digitala returformulär här. 

Ångrar du ditt köp är det du som kund som står för returfrakten om inte annat anges. Det är också du som kund som ansvarar för att produkten returneras och kommer fram till oss i oförändrat skick och att produkten skickas inom 14 dagar från det att du kontaktat oss. Tänk på att spara ditt inlämningskvitto på returen. 

För retur på vitvaror vänligen kontakta vår kundtjänst så skickar vi ut retursedlar som du behöver. Returkostnad för vitvaror är 850 kr och beloppet dras av i samband med att vi registrerar din återbetalning.

 

Returadress:

Godsinlösen Nordic AB

Handelsvägen 16H

245 34 Staffanstorp

 

Skulle produkten inte returneras i oförändrat skick, det vill säga att originalemballage är skadat och/eller saknas samt att produkten använts mer än vad som krävts för att fastställa egenskaper eller dess funktion kommer vi att dra av en summa motsvarande produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde. I dessa fall blir du kontaktad och informerad om detta.

Så snart vi mottagit returen och kontrollerat denna registrerar vi en återbetalning på produkten inklusive eventuella fraktavgifter via Klarna. Pengarna sätts då in på samma konto som du betalt din beställning med.
Vi registerar återbetalningen senast inom 14 dagar efter det att du kontaktat oss gällande din retur förutsatt att vi mottagit produkten. Produkten ska skickas tillbaka till oss inom 14 dagar från det att du kontaktat oss gällande din retur. 

Gäller ångern delar av din beställning kommer beloppet för den returnerade produkten att återbetalas till dig. Återbetalningen går via Klarna och pengarna sätts in på samma konto som du betalt din beställning med. Retur av produkt samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål. 

 

Garanti och reklamation

Som konsument har du lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Läs gärna mer på www.konsumentverket.se

Önskar du reklamera en produkt ber vi dig kontakta oss inom två månader från det att felet upptäckts på produkten. Vid godkänd reklamation ersätter vi dig kostnader som kan ha uppkommit i ärendet såsom eventuell fraktkostnad. Vi rekommenderar dig att alltid kontakta vår kundtjänst här eller skicka ett mejl till forsaljning@returhuset.se innan du returnerar en produkt till oss så att vi på bästa möjliga sätt kan hjälpa dig. Vid reklamation kan vi beroende på fel ersätta dig på olika sätt så som prisavdrag, reparation, ny produkt eller återbetalning av köp.

 

Vi lämnar alltid 3 månaders garanti om inget annat anges. Vid garantiärenden, kontakta vår kundtjänst på forsaljning@returhuset.se eller här

Det går också bra att ta med orderbekräftelsen samt produkten till vår butik på Handelsvägen 34 i Staffanstorp.

 

Mobiltelefoner/Surfplattor/Datorer

Returhuset lämnar 12 månaders garanti på mobiltelefoner, surfplattor och datorer. Det innebär att vi reparerar produkten inom garantitiden om fel skulle uppsåt.

Kan vi inte åtgärda problemet, byter vi kostnadsfritt ut produkten mot en likvärdig eller bättre. Garantin gäller inte på självorsakade skador eller normalt slitage.

 

Vitvaror - Generellt

Gällande vitvaror lämnar vi minst 6 månaders garanti. Garantin gäller endast för ursprungliga fabrikationsfel som påverkar funktionaliteten och som anmäls till Returhusets kundtjänst inom 2 månader efter att felet upptäckts. Fabrikationsfel ska konstateras av godkänd serviceverkstad. Om det visar sig vara ett fabrikationsfel erhåller kunden fri reparation eller ersätts med likvärdig produkt och ersätts för eventuella tilläggskostnader.

 

Vitvaror - Bosch/Siemens

Gällande vitvaror från varumärkena Bosch eller Siemens bär Returhuset garantiansvar under 6 månader från försäljningstillfället. Därefter gäller rådande garantivillkor för respektive produkt från tillverkaren. Du har därmed alltid minst 12 månaders garanti. Garantin gäller endast för ursprungliga fabrikationsfel som påverkar funktionaliteten och som anmäls till Returhusets kundtjänst inom 2 månader efter att felet upptäckts. Fabrikationsfel ska konstateras av godkänd serviceverkstad.Om det visar sig vara ett fabrikationsfel erhåller kunden fri reparation eller ersätts med likvärdig produkt och ersätts för eventuella tilläggskostnader.

För villkor gällande tillverkargaranti se tillverkarens hemsida:

https://www.siemens-home.bsh-group.com

https://www.bosch-home.se

 

Garantin gäller inte: 

  • Vid egen ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.
  • Om installationen ej utförts av behörig fackman.
  • Eventuella skönhetsfel.

 

Reperationsgaranti

3 månaders garanti lämnas på utförd reparation och reservdel men Returhuset ansvarar ej för fel som fanns före reparation eller fel på andra komponenter som kan uppstå efter ingreppet. Efter reparation har du inte längre rätt att reklamera produkten till oss pga. andra fel.

Vid mjukvaruproblem som avhjälps t.ex. genom ominstallation av operativsystem eller drivrutiner. Borttagning av skadlig programvara eller virus. Vid vårdslös hantering av våra produkter som medfört skada.

Installation/konfiguration av tredjepartskomponenter såsom routers, brandväggar och liknande produkter. Om felet på produkten kan avhjälpas genom någon form av ominstallation av mjukvara, eller att garantiprodukten är felfri, debiterar Returhuset 295 SEK exkl. moms för kontroll och felsökning, frakt tillkommer. Kund ansvarar själv för att eventuell information på hårddisken är säkerhetskopierad. Returhuset ansvarar ej för utebliven vinst, ökade utgifter eller andra kostnader som uppkommer pga. garantiärendet. Vid reklamationer tillämpas Konsumentköplagen (1990:932) vilket innebär att konsument har rätt att reklamera inom två månader från det att felet har upptäckts. Dock rekommenderar vi att ni tar kontakt med vår support så fort felet uppdagats för snabb hantering. Vi står för returfrakten i de fall det är fel på produkten.

 

 

Friskrivningar

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar samt eventuella bild- och skrivfel på hemsidan så som exempelvis fel i produktbeskrivning, tekniska specifikationer och felaktiga priser. Skulle vi upptäcka att ett uppenbart prisfel skett kontaktar vi dig omgående gällande detta. Skulle fel i beskrivning eller bilder upptäckas efter beställning är lagd och/eller mottagen har du självklart rätt att returnera produkten. Kontakta då oss på forsaljning@returhuset.se så hjälper vi dig med din retur.

 

 

Tvist

Om en tvist eventuellt skulle uppstå löses detta av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). Returhuset följer de rekomendationer som uppges.

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)

 

https://www.arn.se/

Box 174

101 23 Stockholm

 

European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR)

https://ec.europa.eu/odr

 

 

Force Majeur

Om en händelse utanför vår kontroll skulle inträffa såsom strejk, transportstörningar, import eller exportförbud, miljökatastrofer eller andra omständigheter som är utanför Returhusets kontroll kan det förekomma att vi inte kan uppfylla vårt avtal under den tid som Force Majeur råder. Under dessa omständigheter har du och/eller Returhuset rätt att häva avtalet som inletts utan några sanktioner.

SKICKGRADERING

NY
PRODUKT

Produkten är helt ny, aldrig använd. Batterikapacitet 100%

Exempel:

  • Utgånget sortiment eller modell.
  • Överskottslager.

NYSKICK

Produkten kan ha använts men är nästan omöjlig att urskilja från en ny produkt. 100% funktionell. 

Exempel:

  • Produkter som använts tidigare men som tagits väl hand om.
  • Rekonditionerad produkt i nyskick, funktionstestad.
  • Ej använda produkter med trasig eller öppnad kartong, kan ha märken efter uppackning

MYCKET

BRA SKICK

Använd produkt i mycket bra skick. Produkten har ett högt helhetsintryck och är 100% funktionell.

Minimalt med slitage, vilket kan ses vid noga inspektion - mindre kosmetiska skador (ex repor, kantstöttning).


BRA SKICK

Använd produkt i bra skick. Normalt slitage med tydliga tecken på användning.

Kan förekomma kosmetiska repor i form av repor eller kantstöttning. 100% funktionell.


OKEJ SKICK

Använd produkt i okej skick. Produkten har tydliga spår av användning.

Funktionstestad med okej kapacitet. Produkten kan behöva fixas till för att uppnå full funktion.

Kosmetiska repor eller bulor. Lättare skador kan förekomma så som sprucket glas (mobiltelefoner), mindre tekniska defekter eller hål i textilier/kläder.


DÅLIGT SKICK

Allvarliga tekniska och/eller funktionella defekter.

Produkten behöver fixas till för att uppnå full funktion.


SALVAGE

För reservdelar och/eller återvinning.