Effekten av julhandeln 2021

Enligt den prognos som Post Nord (e-barometern) gjort för julhandeln 2021 beräknades handeln öka med cirka 8% från föregående år och nå rekordsiffran 11,4 miljarder kronor. 47% av konsumenterna väntades köpa majoriteten av sina julklappar på nätet och var fjärde person planerade att öka sina julklappsinköp på nätet år 2021.

Med en sådan ökning och en genomsnittlig returgrad på 14% (e-barometern) förstår ni vad detta innebär för Returhuset.

Här kan du köpa returer från

Några av våra partners har tagit det ytterligade ett steg och har nu sin egna fyndhörna direkt på vår e-handel. Fynda returer från CDON, Audio Pro och Babyshop, men även från våra andra partners under "fler returer".

 

Fynda returer, reklamationer och överskott från våra partners

För många aktörer inom handeln är januari månad en tid då lugnet intar sig efter den intensiva julhandeln. Men inte på Returhuset! Här börjar högsäsongen då alla felköpta julklappar trillar in. Det är allt från returer, reklamationer, logistikskador och överskott från våra olika partners. Vi inspekterar, graderar, rekonditionerar och reparerar vid behov, innan produkterna går ut till försäljning. Tillsammans med våra partners ser vi till att återbruka så mycket vi bara kan och på så vis gör vi en stor besparing på onödiga utsläpp som skadar vårt klimat.

 

E-handelsreturers påverkan på klimatet

Redan i början av april 2021 gjorde vi i Sverige slut på vår årliga ranson av jordens resurser. Hade hela världen levt som oss i Sverige, skulle det behövas tre jordklot till. Denna ohållbara konsumtion måste få ett slut, men vi behöver tillsammans hjälpas åt!

 

Visste att att 50% av våra klimatutsläpp kommer från nyproduktion av material och produkter? En cirkulär ekonomi möjliggör en konsumtion anpassad för planetens resurser. Vi måste därför ställa om och börja tänka cirkulärt.

 

 

Enligt en undersökning utförd av Samhall, gällande returhantering, uppger hela 38% av de tillfrågade aktörerna att de har kasserat skadade returer. 

 

Att returer och reklamationer uppstår inom e-handeln är en oundvikligt, men hur de hanteras kan vi vara med och påverka. Därför är vi stolta över det arbete vi gör tillsammans med våra partners för att skapa en mer hållbar returprocess.

Läs mer om hur e-handelsreturer påverkar vår miljö här!

 

Såhär funkar det

Genom insamling, rekonditionering, reparation och vidareförsäljning återbrukar vi alla sorters produkter från våra partners. Här kan du ta del av de olika stegen i returhanteringskedjan:

 

Returlogistik

Vi sköter all returlogistik oavsett volymer och produkter. Vi tar emot e-handlares ångerrätter och reklamationsärenden samt verifierar att dessa är returnerade enligt rådande villkor.

 

Inventering

Vi undersöker vad som kan repareras, rekonditioneras, återanvändas och säljas. Det som inte går att återbruka doneras eller återvinns. 

 

Separering

Vi plockar isär, demonterar och sorterar för att ta vara på reservdelar och material som kan återanvändas. Resten – så lite som möjligt – går till återvinning enligt de lagar och regler som finns.

 

Rekonditionering

Vi rengör, reparerar, omvandlar, renoverar och återtillverkar alla produkter som kan räddas till ett nytt liv.

 

Gradering

Vi sorterar produkterna utifrån befintligt skick, plockar ut de som har möjlighet till nytt liv och uppskattar återförsäljningsvärde. Här kan du läsa mer om vår skickgradering.

 

Värdering

Nyskick eller andrasortering? Vi gör en uppskattning av produktens återförsäljningsvärde med eller utan eventuell reparation.

 

Försäljning

Produkterna säljs sen i våra egna kanaler returhuset.se och Returhusets fysiska butik, samt på Blocket, Tradera och CDON Marketplace.

 

Hållbarhetsrapport

Alla produkter som passerar oss är spårbara via vår digitala plattform. Statistik sammanställs löpande i en hållbarhetsrapport som bland annat innehåller data på avfallsbesparing och koldioxidminimering som våra partners sen kan använda i deras årliga hållbarhetsredovisning.

 

   

                             

 

Våra försäljningskanaler

Vid momentet "Försäljning" i returhanteringskedjan beslutas det om vart produkterna ska avyttras. Vi gör en bedömning på vilken försäljningskanal som passar bäst för den specifika produkten beroende på skick, pris, storlek och volym.

 

  • Produkter som är i nyskick och är väl lämpade för e-handel hamnar oftast på returhuset.se och CDON Marketplace.

  • Produkter som är svåra att prissätta eller har större defekter auktioneras på Tradera.

  • Produkter som är skrymmande och bör hämtas på plats men även lågprisvaror hamnar i våra fysiska butiker i Staffanstorp eller Skogås och brukar då även gå att hitta på vår egna butik på Blocket

 

Vi har delat upp våra produkter generella graderingar från "Ny" till "C" beroende på varans skick. Alla våra mobiler, surfplattor och datorer är fullt fungerande, nollställda och har inga sprickor i varken skärm eller på baksida.

Ibland gör vi undantag men då framgår alltid detta i beskrivningen. Till våra datorer, mobiltelefoner och surfplattor medföljer alltid laddare (ej original). Alla våra telefoner och datorer har 12 månaders garanti.

Läs gärna mer om våra villkor under Produktgaranti och Produktgaranti och Allmänna garantivillkor.

Vill du veta mer om vad en We Reuse-märkning innebär klicka HÄR.

Vi har delat upp våra vitvaror i generella graderingar från "Ny" till "B" beroende på varans skick. Majoriteten av dessa kommer direkt från producenten BSH Home Appliances och är helt nya med garanti.

Vitvarorna i vårt sortiment är i regel hos oss då det är en utgången modell eller för att den har fått en kosmetisk skada vilket kan vara en repa eller en bula. Denna syns inte när produkten är monterad. Är skadan uppenbar på frontsidan så kommer detta framgå i produktbeskrivningen.

Alla våra produkter är fullt fungerande och vi lämnar garanti, läs mer under Produktgaranti och Allmänna garantivillkor.

Vill du veta mer om vad en We Reuse-märkning innebär klicka HÄR.

Skickgraderingen nedan gäller generellt för övriga produkter och e-handels returer. Produkterna är i regel helt nya och oftast ett ångrat köp. Med andra ord från någon som ångrat sitt köp hos en av våra partners.

Alla produkter som kommer in till oss kontrolleras noga för att försäkra full funktionalitet och rengörs vid behov. För att underlätta för dig som kund så har varje produkt en gradering från ”NY” till ”B”, som beskriver produktens skick.

Vi lämnar garanti på dessa produkter, du kan läsa mer om det under Produktgaranti och Allmänna garantivillkor.

Vill du veta mer om vad en We Reuse-märkning innebär klicka HÄR.

(NY) ”NY”

  • Helt ny produkt
  • Aldrig använd
  • Med garanti

(A+) ”NYSKICK”

  • Rekonditionerad i nyskick (Inget slitage)
  • Display: Ny display
  • Chassi: Nytt chassi
  • Batteri: Funktionstestat med OK kapacitet

(A) ”MYCKET BRA SKICK”

  • Begagnad i Perfekt Skick (Minimalt slitage)
  • Display: Inget slitage
  • Chassi: Inget slitage
  • Batteri: Funktionstestat med OK kapacitet

(B) ”BRA SKICK”

  • Begagnad i Bra Skick (Lite slitage)
  • Display: Kan förekomma små̊ kosmetiska repor
  • Chassi: Kan förekomma små kosmetiska repor
  • Batteri: Funktionstestat med ok kapacitet

(C) ”OKEJ SKICK”

  • Begagnad i Okej Skick (Med slitage)
  • Display: Kosmetiska repor/bulor inget som påverkar användandet av telefonen
  • Chassi: Kosmetiska repor/bulor inget som påverkar användandet av telefonen
  • Batteri: Funktionstestat med ok kapacitet

(NY) ”NY”

  • Ny produkt – utgånget sortiment/modell
  • Aldrig använd
  • Funktionstestad med garanti

(A) ”NYSKICK”

  • Ny produkt – kosmetisk skada
  • Aldrig använd
  • Kan ha mindre repor eller bulor
  • Inga repor eller defekter på fronten, monterat ser produkten ut att vara oskadd.
  • Funktionstestad med garanti

(B) ”BRA SKICK”

  • Försäkringsparti
  • Aldrig använd
  • Kan ha skador, anges i produktbeskrivningen
  • Funktionstestad med garanti

(NY) ”NY”

Produkten kan ha packats upp men har i övrigt inga spår av användning. De är alltid kompletta med alla tillbehör och manual. Du får alltså en helt ny produkt mot ett reducerat pris där den enda nackdelen är att förpackningen kan ha brutits!

(A+) ”PERFEKT SKICK”

I detta fall kan produkten ha packats upp och provats. En A+ produkt är alltid komplett med alla tillbehör, men det kan finnas små spår av att produkten varit använd. Exempel på detta kan vara att sladdar ligger löst, eller att man kan se fingeravtryck på dem. Vi försöker självklart att återställa produkten till originalskick, innan vi skickar den till dig!

(A) ”MYCKET BRA SKICK”

Dessa produkter bär mindre spår av användning men kommer med alla väsentliga tillbehör. Det kan även finnas någon mindre kosmetisk skada, som en repa eller kantstötning. Även manual kan saknas. Har man inget emot att produkten ser något använd ut så kan man få en riktigt bra deal.

(B) ”BRA SKICK”

Dessa produkter har oftast tydliga tecken på att de använts och kan ha mindre kosmetiska skador form av en repa eller kantstötning, men har inga funktionsfel. Väsentliga tillbehör kan saknas men framgår i så fall tydligt på produktsidan. Dessa produkter är alltid kraftigt reducerade i pris.