Villkor

Det är Godsinlösen Nordic AB ("GIAB") org.nr 556791-2356 som driver webbplatsen Returhuset.se och det kommersiella märket Returhuset.

Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Godsinlösen Nordic AB finner ni på Returhuset.se under "kontakta oss"

 

We Reuse

De produkter som är märkta med symbolen ”WE REUSE” är cirkulära produkter. Detta är produkter som vi får in genom våra partners, exempelvis försäkringsbolag, returer från e-handlare, transportskador från logistikbolag, kvarglömt gods på logistikterminaler eller stöldgods från polisen. Många av dessa produkter är helt nya men kan ha skador på eller sakna originalkartong. 

Produktmanualer finns att tillgå på de produkter där manual medföljer. Skulle manual mot förmodan saknas och vi inte kan bistå med en digital anges detta tydligt i produkttexten. 

För att minimera svinn så tar vi på Returhuset in, kvalitetssäkrar och säljer dessa under märkningen ”WE REUSE”. Är produkten skadad så reparerar eller rekonditioneras denna innan försäljning.

Läs mer om vår märkning "We Reuse" här.

 

Allmänt

Nedan villkor gäller när du genomför ett köp på Returhuset.se.

För att göra ett köp på Returhuset.se måste du som kund ha fyllt 18 år. Vi accepterar, enligt svensk lag, inte kreditköp till personer under 18 år.

När du gör ett köp på Returhuset.se ingås ett avtal mellan dig som kund och Returhuset. Vi förbehåller oss rätten att i enskilda fall neka eller ändra en kunds beställning exempelvis om kund uppgivit fel personuppgifter.

  

 

Beställning

När du gör ett köp på Returhuset.se accepterar du de allmänna villkoren. Genom att acceptera våra villkor godkänner du att du tagit del av informationen om personuppgifter samt samtycker till användning av personuppgifter och cookies enligt vår integritetspolicy. Vid genomförd beställning får du en orderbekräftelse skickad till den e-post som angavs vid beställning.

 

Betalning

Tillsammans med Klarna Bank AB erbjuder vi nedan betalningsalternativ där betalningen görs direkt via Klarna.

Väljer du att betala mot faktura skickas fakturan ut via e-post när din beställning skickats från oss. Har du inte mottagit någon faktura, vänligen titta i din skräppost då den ibland kan misstas för spam annars kontakta vår kundtjänst forsaljning@returhuset.se

 

Faktura 

Privatpersoner erbjuds 14 dagars betalningstid. Fakturan skickas ut till den mejl som uppgavs vid beställning den dag vi skickar din order från vårt lager. Du har därefter 14 dagar på dig att betala din faktura. Villkoren för betala inom 14 dagar hittar du här

För att kunna betala mot faktura behöver beställningen skickas till din folkbokförda adress och du behöver uppge fullständiga personuppgifter. 

Vid försenad betalning tillkommer en förseningsavgift på 60kr. Skulle betalningen utebli går ärendet vidare till Klarnas inkassobolag Segoria i lagstadgade inkassoavgifter tillkommer.

 

Betala direkt

Automatisk dragning från ditt bankonto. Ditt konto debiteras ca 2 dagar efter att du genomfört ett köp eller att beställningen har skickats från oss. Mer information om betala direkt hittar du här

 

Konto

Klarna Konto är en kontokredit som tillhandahålles av Klarna och som ger kredittagaren möjlighet att delbetala sina köp månadsvis med minst 1/24 (minimum 50 SEK) av totala utnyttjade kreditbeloppet eller i enlighet med de i kassan godkända villkoren. För mer information om Klarna Konto inklusive allmänna villkor och standardiserade Europeisk konsumentkreditinformation hittar du här

 

Leverans och transport

Returhuset.se levererar enbart inom Sverige. Vi levererar inte till öar som saknar broförbindelse (med undantag för Gotland).

Vi använder oss av DHL för samtliga frakter och har 2-5 arbetsdagars leveranstid. Skulle en leveransförsening inträffa blir du kontaktat kring detta.

När din beställning skickats från vårt lager skickas ett mejl ut till den angivna e-postadressen med en spårningslänk där du kan följa din beställning hela vägen.

Skulle en försening av leverans uppstå utanför den avtalade tiden på 2-5 arbetsdagar kommer vi utan dröjsmål, om möjligt, informera dig om anledningen till förseningen samt upplysa dig om en ny beräknad leveranstid. Kund har i dessa fall rätt att häva köpet utan några kostnader. 

 

Postombud

Mindre paket skickas till DHL service point och du blir aviserad via sms när ditt paket finns att hämta. Vid uthämtning av paketet krävs det att du som beställare kan uppvisa giltig ID-handling. Kan beställaren själv inte hämta ut paketet och istället skickar ett sändebud måste sändebudet uppvisa sin egen samt beställarens ID-handling för att kunna hämta ut paketet.

 

Paketet hämtas ut inom 14 dagar, efter 14 dagar går beställningen automatiskt tillbaka i retur till oss. Vi debiterar en avgift på 200 kr för ej hämtade och/eller ej mottagna paket för emballage och hanteringskostnader.

 

Hemleverans

Vid hemleverans skickas en sms avisering ut dagarna innan leverans. DHL levererar endast under dagtid och levererar så när de kommer din dörr eller port.

Skulle du ej vara tillgänglig under överenskommen tid går paketet automatiskt i retur till oss. Vi debiterar en avgift på 200 kr för ej hämtade och/eller ej mottagna paket

Skulle du upptäcka skador på emballaget eller på produkten vid mottagandet ska detta direkt anmälas till chauffören som dokumenterar ned det. 

 

Fraktkostnader

-20 kg - 39kr. Fri frakt vid köp över 1000 kr. Beställningen skickas till DHL service point ombud

20+ kg - 299kr. Beställningen levereras hem till din dörr/port

 

Frakt skador

Skulle du vid mottagandet av din beställning upptäcka skador på emballaget eller produkten ska detta informeras till chauffören vid utlämning. Kontakta sedan oss på forsaljning@returhuset.se för att få hjälp med ditt ärende. Om möjlighet finnes, dokumentera gärna upp skadorna med bilder och skicka med i ditt mejl till oss för snabbare hantering av ditt ärende.

  

Ångerrätt

Har du gjort ett köp på Returhuset.se har du via Lag om distansavtal alltid 14 dagars ångerrätt. Detta innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp genom att meddela detta till oss inom 14 dagar från det att du/ditt ombud mottagit beställningen. Ångrar du ditt köp, vänligen kontakta forsaljning@returhuset.se

 

Här kan ni ladda ned ångerblankett.

 

Ångerrätten gäller ej för följande varor:

  • Varor med bruten försegling som inte kan återlämnas pga hygien- eller hälsoskäl. Exempelvis underkläder, in-ear hörlurar, kosmetiska, tandborstar, rakapparater, fotbad och liknande produkter)
  • Förbrukningsvaror så som öppnade batterier och livsmedel
  • Digitalt innehåll så som datorprogram där försegling/plombering brutits. Även teknisk plombering så som serienummer.
  • Digitalt innehåll som levereras på annat sätt än på ett fysiskt sätt exempelvis presentkort, spel, datorprogram där åtkomsten sker genom nedladdning från eller direktuppspelning.

 

Om du som kund ångrat ett köp som gjort på Returhuset.se ska kunden inom 14 dagar från mottagen beställning, kontakta oss på forsaljning@returhuset.se

Ångrar du ditt köp är det du som kund som står för returfrakten om inte annat anges. Det är också du som kund som ansvarar för att produkten returneras och kommer fram till oss i oförändrat skick och att produkten skickas inom 14 dagar från det att du kontaktat oss. Tänk på att spara ditt inlämningskvitto på returen.

 

Returadress:

Godsinlösen Nordic AB

Handelsvägen 16B

245 34 Staffanstorp

 

För retur på vitvaror vänligen kontakta vår kundtjänst så skickar vi ut retursedlar som du behöver. Returkostnad för vitvaror är 850 kr och beloppet dras av i samband med att vi registrerar din återbetalning.

 

Skulle produkten inte returneras i oförändrat skick, det vill säga att originalemballage är skadat och/eller saknas samt att produkten använts mer än vad som krävts för att fastställa egenskaper eller dess funktion kommer vi att dra av en summa motsvarande produktens värdeminskning jämfört med produktens ursprungliga värde. I dessa fall blir du kontaktad och informerad om detta.

Så snart vi mottagit returen och kontrollerat denna registrerar vi en återbetalning på produkten inklusive eventuella fraktavgifter via Klarna. Pengarna sätts då in på samma konto som du betalt din beställning med.
Vi registerar återbetalningen senast inom 14 dagar efter det att du kontaktat oss gällande din retur förutsatt att vi mottagit produkten. Produkten ska skickas tillbaka till oss inom 14 dagar från det att du kontaktat oss gällande din retur. 

Gäller ångern delar av din beställning kommer beloppet för den returnerade produkten att återbetalas till dig. Återbetalningen går via Klarna och pengarna sätts in på samma konto som du betalt din beställning med. Retur av produkt samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål.

 

Garanti och reklamation

Som konsument har du lagstadgad reklamationsrätt i 3 år gällande ursprungliga fabrikationsfel. Läs gärna mer på www.konsumentverket.se

Önskar du reklamera en produkt ber vi dig kontakta oss inom två månader från det att felet upptäckts på produkten. Vid godkänd reklamation ersätter vi dig kostnader som kan ha uppkommit i ärendet såsom eventuell fraktkostnad. Vi rekommenderar dig att alltid kontakta vår kundtjänst via formuläret här eller skicka ett mejl till forsaljning@returhuset.se innan du returnerar en produkt till oss så att vi på bästa möjliga sätt kan hjälpa dig. Vid reklamation kan vi beroende på fel ersätta dig på olika sätt så som prisavdrag, reparation, ny produkt eller återbetalning av köp.

 

Vi lämnar alltid 3 månaders garanti om inget annat anges. Vid garantiärenden, kontakta vår kundtjänst på forsaljning@returhuset.se eller genom formuläret här

Det går också bra att ta med orderbekräftelsen samt produkten till vår butik på Handelsvägen 34 i Staffanstorp.

 

Mobiltelefoner/Surfplattor/Datorer

Returhuset lämnar 12 månaders garanti på mobiltelefoner, surfplattor och datorer. Det innebär att vi reparerar produkten inom garantitiden om fel skulle uppsåt.

Kan vi inte åtgärda problemet, byter vi kostnadsfritt ut produkten mot en likvärdig eller bättre. Garantin gäller inte på självorsakade skador eller normalt slitage.

 

Vitvaror - Generellt

Gällande vitvaror lämnar vi minst 6 månaders garanti. Garantin gäller endast för ursprungliga fabrikationsfel som påverkar funktionaliteten och som anmäls till Returhusets kundtjänst inom 2 månader efter att felet upptäckts. Fabrikationsfel ska konstateras av godkänd serviceverkstad. Om det visar sig vara ett fabrikationsfel erhåller kunden fri reparation eller ersätts med likvärdig produkt och ersätts för eventuella tilläggskostnader.

 

Vitvaror - Bosch/Siemens

Gällande vitvaror från varumärkena Bosch eller Siemens bär Returhuset garantiansvar under 6 månader från försäljningstillfället. Därefter gäller rådande garantivillkor för respektive produkt från tillverkaren. Du har därmed alltid minst 12 månaders garanti. Garantin gäller endast för ursprungliga fabrikationsfel som påverkar funktionaliteten och som anmäls till Returhusets kundtjänst inom 2 månader efter att felet upptäckts. Fabrikationsfel ska konstateras av godkänd serviceverkstad.Om det visar sig vara ett fabrikationsfel erhåller kunden fri reparation eller ersätts med likvärdig produkt och ersätts för eventuella tilläggskostnader.

För villkor gällande tillverkargaranti se tillverkarens hemsida:

https://www.siemens-home.bsh-group.com

https://www.bosch-home.se

 

Garantin gäller inte: 

  • Vid egen ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.
  • Om installationen ej utförts av behörig fackman.
  • Eventuella skönhetsfel.

 

Reperationsgaranti

3 månaders garanti lämnas på utförd reparation och reservdel men Returhuset ansvarar ej för fel som fanns före reparation eller fel på andra komponenter som kan uppstå efter ingreppet. Efter reparation har du inte längre rätt att reklamera produkten till oss pga. andra fel.

Vid mjukvaruproblem som avhjälps t.ex. genom ominstallation av operativsystem eller drivrutiner. Borttagning av skadlig programvara eller virus. Vid vårdslös hantering av våra produkter som medfört skada.

Installation/konfiguration av tredjepartskomponenter såsom routers, brandväggar och liknande produkter. Om felet på produkten kan avhjälpas genom någon form av ominstallation av mjukvara, eller att garantiprodukten är felfri, debiterar Returhuset 295 SEK exkl. moms för kontroll och felsökning, frakt tillkommer. Kund ansvarar själv för att eventuell information på hårddisken är säkerhetskopierad. Returhuset ansvarar ej för utebliven vinst, ökade utgifter eller andra kostnader som uppkommer pga. garantiärendet. Vid reklamationer tillämpas Konsumentköplagen (1990:932) vilket innebär att konsument har rätt att reklamera inom två månader från det att felet har upptäckts. Dock rekommenderar vi att ni tar kontakt med vår support så fort felet uppdagats för snabb hantering. Vi står för returfrakten i de fall det är fel på produkten.

 

 

Friskrivningar

Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar samt eventuella bild- och skrivfel på hemsidan så som exempelvis fel i produktbeskrivning, tekniska specifikationer och felaktiga priser. Skulle vi upptäcka att ett uppenbart prisfel skett kontaktar vi dig omgående gällande detta. Skulle fel i beskrivning eller bilder upptäckas efter beställning är lagd och/eller mottagen har du självklart rätt att returnera produkten. Kontakta då oss på forsaljning@returhuset.se så hjälper vi dig med din retur.

 

 

Tvist

Om en tvist eventuellt skulle uppstå löses detta av Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). Returhuset följer de rekomendationer som uppges.

Allmänna Reklamationsnämnden (ARN)

https://www.arn.se/

Box 174

101 23 Stockholm

 

European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR)

https://ec.europa.eu/odr

 

 

Force Majeur

Om en händelse utanför vår kontroll skulle inträffa såsom strejk, transportstörningar, import eller exportförbud, miljökatastrofer eller andra omständigheter som är utanför Returhusets kontroll kan det förekomma att vi inte kan uppfylla vårt avtal under den tid som Force Majeur råder. Under dessa omständigheter har du och/eller Returhuset rätt att häva avtalet som inletts utan några sanktioner.

Vi har delat upp våra produkter generella graderingar från "Ny" till "C" beroende på varans skick. Alla våra mobiler, surfplattor och datorer är fullt fungerande, nollställda och har inga sprickor i varken skärm eller på baksida.

Ibland gör vi undantag men då framgår alltid detta i beskrivningen. Till våra datorer, mobiltelefoner och surfplattor medföljer alltid laddare (ej original). Alla våra telefoner och datorer har 12 månaders garanti.

Läs gärna mer om våra villkor under Produktgaranti och Produktgaranti och Allmänna garantivillkor.

Vill du veta mer om vad en We Reuse-märkning innebär klicka HÄR.

Vi har delat upp våra vitvaror i generella graderingar från "Ny" till "B" beroende på varans skick. Majoriteten av dessa kommer direkt från producenten BSH Home Appliances och är helt nya med garanti.

Vitvarorna i vårt sortiment är i regel hos oss då det är en utgången modell eller för att den har fått en kosmetisk skada vilket kan vara en repa eller en bula. Denna syns inte när produkten är monterad. Är skadan uppenbar på frontsidan så kommer detta framgå i produktbeskrivningen.

Alla våra produkter är fullt fungerande och vi lämnar garanti, läs mer under Produktgaranti och Allmänna garantivillkor.

Vill du veta mer om vad en We Reuse-märkning innebär klicka HÄR.

Skickgraderingen nedan gäller generellt för övriga produkter och e-handels returer. Produkterna är i regel helt nya och oftast ett ångrat köp. Med andra ord från någon som ångrat sitt köp hos en av våra partners.

Alla produkter som kommer in till oss kontrolleras noga för att försäkra full funktionalitet och rengörs vid behov. För att underlätta för dig som kund så har varje produkt en gradering från ”NY” till ”B”, som beskriver produktens skick.

Vi lämnar garanti på dessa produkter, du kan läsa mer om det under Produktgaranti och Allmänna garantivillkor.

Vill du veta mer om vad en We Reuse-märkning innebär klicka HÄR.

(NY) ”NY”

  • Helt ny produkt
  • Aldrig använd
  • Med garanti

(A+) ”PERFEKT SKICK”

  • Rekonditionerad i Perfekt Skick (Nyskick)
  • Display: Ny display
  • Chassi: Nytt chassi
  • Batteri: Funktionstestat med OK kapacitet

(A) ”MYCKET BRA SKICK”

  • Begagnad i Perfekt Skick (Minimalt slitage)
  • Display: Inget slitage
  • Chassi: Inget slitage
  • Batteri: Funktionstestat med OK kapacitet

(B) ”BRA SKICK”

  • Begagnad i Bra Skick (Lite slitage)
  • Display: Kan förekomma små̊ kosmetiska repor
  • Chassi: Kan förekomma små kosmetiska repor
  • Batteri: Funktionstestat med ok kapacitet

(C) ”OKEJ SKICK”

  • Begagnad i Okej Skick (Med slitage)
  • Display: Kosmetiska repor/bulor inget som påverkar användandet av telefonen
  • Chassi: Kosmetiska repor/bulor inget som påverkar användandet av telefonen
  • Batteri: Funktionstestat med ok kapacitet

(NY) ”NY”

  • Ny produkt – utgånget sortiment/modell
  • Aldrig använd
  • Funktionstestad med garanti

(A) ”NYSKICK”

  • Ny produkt – kosmetisk skada
  • Aldrig använd
  • Kan ha mindre repor eller bulor
  • Inga repor eller defekter på fronten, monterat ser produkten ut att vara oskadd.
  • Funktionstestad med garanti

(B) ”BRA SKICK”

  • Försäkringsparti
  • Aldrig använd
  • Kan ha skador, anges i produktbeskrivningen
  • Funktionstestad med garanti

(NY) ”NY”

Produkten kan ha packats upp men har i övrigt inga spår av användning. De är alltid kompletta med alla tillbehör och manual. Du får alltså en helt ny produkt mot ett reducerat pris där den enda nackdelen är att förpackningen kan ha brutits!

(A+) ”PERFEKT SKICK”

I detta fall kan produkten ha packats upp och provats. En A+ produkt är alltid komplett med alla tillbehör, men det kan finnas små spår av att produkten varit använd. Exempel på detta kan vara att sladdar ligger löst, eller att man kan se fingeravtryck på dem. Vi försöker självklart att återställa produkten till originalskick, innan vi skickar den till dig!

(A) ”MYCKET BRA SKICK”

Dessa produkter bär mindre spår av användning men kommer med alla väsentliga tillbehör. Det kan även finnas någon mindre kosmetisk skada, som en repa eller kantstötning. Även manual kan saknas. Har man inget emot att produkten ser något använd ut så kan man få en riktigt bra deal.

(B) ”BRA SKICK”

Dessa produkter har oftast tydliga tecken på att de använts och kan ha mindre kosmetiska skador form av en repa eller kantstötning, men har inga funktionsfel. Väsentliga tillbehör kan saknas men framgår i så fall tydligt på produktsidan. Dessa produkter är alltid kraftigt reducerade i pris.